Plany lotów

Na loty VFR w przestrzeni klasy G nie ma obowiązku składania planów lotu. Wyjątek stanowią loty z przekraczaniem granicy państwowej, loty w strefie identyfikacji obrony powietrznej (ADIZ), loty, których trasa choćby we fragmencie przecina przestrzeń kontrolowaną (czyli np. przecinające CTR, TMA, lub z naborem wysokości ponad FL95).

Na loty IFR w przestrzeni klasy G wymagane jest złożenie planu lotu. Składając plan lotu, należy zwrócić szczególną uwagę na kilka szczegółów:

  • Jeżeli start odbywa się z lotniska niekontrolowanego wg VFR, a dalej lot odbywa się jako IFR, w planie lotu powinno się zaznaczyć przepisy wykonywania lotu „Z”. Podanie w planie lotu „I” spowoduje, że plan ten nie trafi za pomocą AFTN do FIS, a to może skutkować np. wydłużoną koordynacją z Obszarem czy Zbliżaniem, jeżeli po planowane jest przejście do tych przestrzeni.
  • Przed startem należy skontaktować się z biurem Odpraw Załóg by upewnić się czy z jakichś powodów plan lotu nie został odrzucony.
  • Jeżeli start opóźnia się o 30 minut i więcej, należy wysłać (np. dzwoniąc do biura odpraw załóg, za pośrednictwem którego składało się plan lotu) depeszę opóźniającą (DLA) żeby plan – jako „przeterminowany” – nie wypadł z bazy planów lotu.
  • Jeżeli na lot składany był plan, a lądowanie odbywa się na lotnisku niekontrolowanym należy zadzwonić do sektora FIS, z którym przed lądowaniem było się na łączności, lub do biura odpraw załóg i zgłosić zamknięcie planu lotu podając czas lądowania.
  • Jeżeli start odbywa się z lotniska niekontrolowanego, a lot odbywa się za granicę lub będzie przebiegał przez przestrzeń kontrolowaną, nawiązując łączność z FIS należy poprosić o otwarcie planu lotu podając czas startu.

Plany lotu, informacje o opóźnieniu startu bądź lądowaniu można składać np. kontaktując się z Biurem Odpraw Załóg:

Telefon: +48 22 574 71 73
Fax: +48 22 574 71 88
E-mail: aro@pansa.pl

Adres AFS: EPWWZPZX