Home

Służba Informacji Powietrznej (FIS)

Każdego dnia Polska Agencja Żeglugi Powietrznej obsługuje tysiące lotów wykonywanych w przestrzeni kontrolowanej i niekontrolowanej. Na straży bezpieczeństwa statków powietrznych i pasażerów stoją pracownicy służb ruchu lotniczego: kontrolerzy oraz informatorzy Służby Informacji Powietrznej (FIS).

 

W Polsce Służba Informacji Powietrznej podzielona jest na sektory:

  • Warszawa (dawniej Olsztyn i Warszawa),
  • Gdańsk,
  • Poznań,
  • Kraków.

 

Aktualny podział wraz z częstotliwościami dla nawiązania łączności dostępny jest na mapach VFR. Prowadzona służba ma charakter obszarowy.

Informatorzy FIS

Informatorzy FIS służą pomocą wszystkim użytkownikom przestrzeni powietrznej poza przestrzenią kontrolowaną (cywilną i wojskową), strefami TRA i TSA, strefami ruchu nadlotniskowego (ATZ) oraz innymi strefami wyłączonymi z ogólnego użytku. Przestrzeń ta wg międzynarodowych wytycznych (ICAO) sklasyfikowana jest jako przestrzeń klasy G. Poza obszarami wyłączonymi, przestrzeń klasy G sięga od poziomu gruntu/wody do FL095, czyli niemal 3000 metrów.

 

Obsługiwane przez Służbę Informacji Powietrznej statki powietrzne to różnego rodzaju śmigłowce (cywilne, bojowe, transportowe), samoloty (szkoleniowe, transportowe, liniowe), szybowce, wiatrakowce, balony, paralotnie itd. W przestrzeni FIS loty wykonują użytkownicy prywatni, lotnicze pogotowie ratunkowe, uczniowie piloci szkół lotniczych państwowych i prywatnych, lotnictwo wojskowe, policja, straż graniczna i inni.

 

Zgodnie z przepisami prawa służba informacji powietrznej zapewniania jest statkom powietrznym, których piloci zgłosili się na łączność, w zakresie informacji pogodowych, ruchowych oraz wszystkich tych, które mogą zakłócić bezpieczne wykonywanie lotu.

 

Polska Służba Informacji Powietrznej to jednak znacznie więcej niż wymogi prawne. To wysokie kwalifikacje potwierdzone posiadanymi uprawnieniami, profesjonalizm, zaangażowanie, starania i dbałość, które wyróżniają nas na tle naszych odpowiedników w innych krajach. Najlepszym dowodem powyższego stwierdzenia jest fakt, że ilość obsługiwanego przez FIS ruchu, z roku na rok, niezmiennie rośnie, pomimo, że zgłoszenie na łączność oraz informowanie o locie w przestrzeni Służby Informacji Powietrznej nie jest obowiązkowe. 

Dane statystyczne

Szukaj...